Szkolenie dla menedżerów — wnioski o przywództwie

utworzone przez | Lis 17, 2019 | Scrum | 0 komentarzy

Dwa tygodnie temu wraz z Kacprem poprowadziliśmy warsztat dla 70 menadżerów ze Starbucks, dyrektorów oraz kierowników regionalnych z Europy Centralnej. Szczerze mówiąc jako prowadzący dawno nie wyszedłem ze szkolenia z taką energią i takim poczuciem spełnienia oraz osiągnięcia celu. Warsztat nosił tytuł Agile Leadership.

Podczas warsztatu poruszyliśmy temat Agility, dyskutowaliśmy o tym jak samoorganizacja pomaga w dążeniu do Zwinności oraz jaka jest rola Menadżera w pracy z samoorganizującymi się Zespołami.
To nie będzie post, w którym poruszę jeszcze raz te wszystkie tematy — zrobił to Krystian w ostatnim artykule opublikowanym na scrum.org. Miałem natomiast tak świetną grupę, że chciałem po prostu podzielić się wnioskami, z którymi grupa wyszła z warsztatu.

Lider nie Menadżer

Takie było pierwsze stwierdzenie, które padło na debrief’ie – Menadżer powinien rozumieć czym jest Leadership oraz wiedzieć na czym polega Servant-Leadership jak już o tym wspominałem, zapraszam do artykułu Krystiana. Wszystko zaczyna się od Menadżera — jego postawy, sposobu pracy z podwładnymi i sposobu komunikacji z nimi. Zacytuję uczestnika.

Muszę być przykładem dla swoich ludzi. Muszę odzwierciedlać swoją postawą oraz swoim zachowaniem te wartości oraz zasady, które chciałbym mieć w swoim zespole. Kultura pracy zaczyna się przede wszystkim ode mnie.”

Tutaj jako prowadzący nie mogłem nawet nic dodać ani ująć. Był to moment, w którym jako trener mogłem tylko pozwolić, żeby ten uczestnik mówił i mówił …

Inspect and Adapt

To był kolejny, bardzo istotny wniosek, który wybrzmiał od uczestników i znów bardzo chętnie podzielę się cytatem.

Raczej nigdy nie będziemy w stanie przewidzieć dokładnie jak nam pójdzie i precyzyjnie określić jaki będzie wynik końcowy, czy był to dobry pomysł, czy zły. Chodzi o to, żeby być w stanie jak najszybciej wyciągać wnioski i stosować w naszej codziennej pracy to, czego się nauczyliśmy. Nie jest moim celem, żeby mój Zespół wiedział wszystko. Moim celem jest to, żeby mój Zespół jak najszybciej się uczył i jak najszybciej wyciągał wnioski i wdrażał te pomysły w swoje działania”.

Hmm … To brzmi jak empiryzm. Z praktyką i coraz większym doświadczeniem — dla mnie to nawet brzmi jak zdrowy rozsądek.
Inny uczestnik zresztą powiedział, że nawet jeżeli coś się nie uda — to nic strasznego. Padło stwierdzenie „Let the Team fail” — nauka na własnych błędach jest dobrym sposobem na wyciąganie wniosków. Rolą lidera jest też to, żeby Zespół miał przestrzeń na popełnianie błędów.

warsztat starbucks ćwiczenie

Eksperymentowanie oraz wnioski z eksperymentów

Nawiązując do poprzedniego akapitu, jednym z wniosków było to, że nie warto zakładać, że wszystko się uda po pierwszej próbie i czasami potrzebnych jest kilka iteracji. I to, że coś może się nie udać — to też jest ok. Padł taki wniosek, że do większości pomysłów należy podchodzić jak do eksperymentów, zakładając od razu, że eksperyment może się nie powieść. Każdy eksperyment jest okazją do wyciągnięcia wniosków i zaadaptowania tego, czego się nauczyliśmy — okazją do inspekcji i adaptacji.

Warto operować na celach, a nie na zadaniach

Kolejny wniosek uczestników, który również przytoczę w formie cytatu: „Jeżeli zatrudniam człowieka, to znaczy, że muszę mieć do niego zaufanie, że potrafi zrobić dobrze swoją robotę. Nie muszę mu tłumaczyć, jak ma robić swoją robotę. Z kolei to, co muszę mu wytłumaczyć, to to, jaki mamy cel oraz co chcemy osiągnąć”.

Nie wiem czy warto tutaj jeszcze coś dodawać. Chyba każdy pracownik chciałby wiedzieć, co chcemy osiągnąć i mieć szerszą perspektywę, zamiast być ograniczonym jedynie do „zadania na dzisiaj” i być rozliczanym z wykonania tego konkretnego zadania, a nie z osiągnięcia wspólnego celu.

Podsumowanie

Być może nie jest to bardzo odkrywczy post. Chciałem się po prostu podzielić cytatami i wnioskami uczestników warsztatu. Wydaje się, że są to rzeczy oczywiste, jednak rzadko spotykane w praktyce. Czy jesteś pewien, że Ty, drogi menadżerze, podchodzisz do tego w taki sam sposób?

Jeżeli chcesz zrozumieć, jak istotna jest Twoja postawa oraz jak Ty możesz pomóc swojej Organizacji na drodze do Zwinności — zapraszamy na najbliższe szkolenie Professional Agile Leadership (PAL‑E).