- Black Friday w QAgile — 23/11/2020
- Nadchodzą zmiany w Scrum Guide — 02/11/2020
- Internetowy Kurs o Scrum i Agile — 27/08/2020
Karny Kudos — Dobra Praktyka
Motywacja Zewnętrzna
Amerykańscy psychologowie poświęcili całe dekady na badania dotyczące ludzkiej motywacji. Co ostatecznie powoduje, że nam się chce lub nie? Co może zrobić menedżer, aby wpłynąć na swoich, z natury leniwych przecież, pracowników? A co spowoduje efekt odwrotny do zamierzonego? To, że “pieniądze szczęścia nie dają” i że “pieniądze to nie wszystko”, słyszał chyba każdy. Z drugiej strony wszystko bez pieniędzy to … również niezbyt ciekawa sytuacja.
Na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, w latach 70-tych ubiegłego wieku przeprowadzano słynną serię arcyciekawych eksperymentów, mających na celu przebadanie członków wysoce wydajnych zespołów wytwórczych z różnych firm. Badanie to ostatecznie potwierdziło jak funkcjonuje tak zwane ciało migdałowate czyli część naszego mózgu odpowiedzialna za motywację do pracy.
Postawiona hipoteza badawcza brzmiała następująco: “Udzielanie pozytywnej informacji zwrotnej jest silnym czynnikiem motywującym, wpływającym zarówno na efektywność pracy jednostki jak i zespołu, do którego należy ta jednostka”.
W ramach eksperymentu do wykonania było proste zadanie, złożenie niezbyt wymagającego origami w kształcie łabędzia. Badani, w trakcie pracy, byli poddawani różnym, zewnętrznym czynnikom motywującym. Ich skuteczność mierzono czasem, jaki był potrzebny do złożenia origami. Wyniki efektywności poszczególnych narzędzi motywujących przedstawiały się następująco.
Na osi Y przedstawione są czasy w minutach, jakie były potrzebne na wykonanie zadania, na osi X konkretne techniki motywacyjne. Ku zaskoczeniu samych badaczy stosunkowo niską skuteczność miała technika regularnego dostarczania badanym świeżych owoców, natomiast bezapelacyjnym liderem okazała się technika udzielania różnego rodzaju pozytywnej informacji zwrotnej.
Pomimo upływu lat, wnioski z eksperymentów przeprowadzonych przez dr Miller i dr Zoombardo są nadal bardzo aktualne i trafnie odwzorowują rzeczywistość korporacyjną. Dzięki nim udzielanie pozytywnej informacji zwrotnej na dobre zagościło w agendach szkoleń dla menedżerów i do zespołów, w których pracujemy. Coraz częściej można też usłyszeć, że niektóre firmy stosują feedback regularnie, nawet raz do roku w ramach ocen pracowniczych.
Zespoły zwinne, agile’owe nie odbiegają od tego trendu, a wręcz poszły o krok dalej, zapożyczając sobie dodatkowo greckie słówko “kudos” i nazywając nim właśnie udzielenie pozytywnej informacji zwrotnej. Kudos to inaczej pochwała lub nagroda za wyjątkowe osiągnięcie.
Ale czy to działa w Polsce?
Jak to niestety bywa z zachodnimi odkryciami, narzędziami, badaniami, modami, albo przychodzą do nas z opóźnieniem, tak jak demokracja czy kapitalizm, albo po prostu nie znajdują odzwierciedlenia w naszej, polskiej kulturze. Nie inaczej było z amerykańskim eksperymentem dotyczącym motywacji.
Został on powtórzony na Wyższej Szkole Zarządzania Turystyki Informatyki Prowadzenia Biznesu i Rozwoju Osobistego WSZTIRPDRO w Otwocku i okazało się, że w szeroko rozumianej kulturze słowiańskiej występuje jeszcze jeden, najsilniejszy ze wszystkich motywator. Dla lepszego zobrazowania czym jest ten motywator, fragment przemówienia szanowanego mówcy motywacyjnego z konferencji “Removing Motivators, Radom 2017”.
Jak się okazuje, na polskiego pracownika, najlepiej działa, kolokwialnie rzecz ujmując solidny ochrzan i wytknięcie wszelkich możliwych błędów. Dzięki takiemu działaniu i tym samym urealnieniu sytuacji utraty pracy, pracownik jest silnie zmotywowany i “chodzi jak w zegarku” do momentu nie popełnienia kolejnej większej wpadki czyli średnio od 24 do 72 godzin.
Praktyczna technika motywacji
Idąc tym tropem chcielibyśmy podzielić się z Wami techniką, którą wprowadziliśmy na stałe w QAgile, dzięki której wszystkie nasze Sprinty spalają się pionowo w dół już na 3 dzień po planowaniu (a niektóre już w trakcie planowania). Połączyliśmy staropolską tradycję wlepiania karnych “naklejek” za złe parkowanie z kudos i wyszedł „Karny kudos”. Działa w taki sam sposób jak zwykłe pochwały, ale służy do oceny porażek członków zespołu.
Karne Kudosy stosowane są analogicznie do zwykłych kudosów. Każdy ma dostęp do specjalnych kart, na których spisuje uwagi do kolegów z zespołu i wrzuca je do specjalnego pudełka. Pudełko, czyli tak zwany “karny kudo box” otwierane jest raz w tygodniu na specjalnym spotkaniu, gdzie wszyscy zbierają się razem i czytają na głos treści kart wymierzając sobie informację zwrotną.
Jeżeli chcecie spróbować tej techniki to zachęcamy do pobrania kart do samodzielnego wydrukowania, które znajdują się na samym końcu wpisu. Wprowadzamy również do naszej oferty specjalny rodzaj szkolenia, dla wszystkich, których mocno zainteresował temat i chcieliby zostać Certyfikowanym Trenerem Karnych Kudos (CTKK™). Szczegóły w zakładce szkolenia.
Nie zapominajmy o motywacji wewnętrznej pracownika
Nie bylibyśmy sobą, gdyby wprowadzanie nowych narzędzi nie podlegało inspekcji i adaptacji czyli nie bazowało na empirycznym procesie kontroli. A zatem poza wprowadzeniem Karnych Kudo Boxów rekomendujemy również wdrożenie regularnego monitoringu motywacji pracowników poprzez specjalne check-listy. Poniżej wzór naszego dokumentu, którym możecie się zainspirować.
A teraz, skoro już doczytałeś do końca, to weź się wreszcie do roboty! Nie płacą Ci chyba za czytanie artykułów!
Pobierz Karne Kudos
Karne Kudos przygotował i opracował graficznie Vasili Shymanski.
Bardzo dobry artykuł, ale weźcie już zaznaczcie na począku, że artykuł wyszedł 1 kwietnia, bo mimo niedowierzania, realną wątpliwość zacząłem mieć dopiero, gdy przeczytałem o specjalnym szkoleniu ;)