Wstęp do modelu RICE
Priorytetyzacja w zarządzaniu produktem jest kluczowa dla maksymalizacji wpływu przy ograniczonych zasobach. Model RICE, opracowany przez zespół zarządzania produktem w Intercom, oferuje uporządkowane podejście do priorytetyzacji funkcjonalności i inicjatyw.
Product Owner w Scrum jest odpowiedzialny za maksymalizację wartości produktu poprzez podejmowanie dycyzji czym Zespół Scrum posiadający ograniczone możliwości wytwórcze zajmie się w Sprincie ograniczonym czasowo. Decyzji Product Ownera są widoczne w porządku elementów na Backlogu Produktu. Oczywiście taka decyzja polega na wzięciu pod uwagę wielu czynników. Te czynniki mogą być nie nazwane, mgliste i nieokreślone w żadnej skali. Podjęcie decyzji może być obarczone wieloma błędami poznawczymi, których trudno uniknąć będąc człowiekiem:
- Faworyzujemy własnych ulubieńców (ang. pet project) zamiast skupiać się na inicjatywach, które mają szeroki zasięg
- Łatwiej zajmują nas ciekawe zagadnienia, intrygujące pomysły, rzeczy, które by się przydały niż żmudna potrzebna do osiągnięcia praca i w bieżączce tracimy cel z oczu
- Nowe pomysły zawsze są bardziej atrakcyjne niż to co już robimy, działa i trzeba kontynuować
- Pracochłonność pracy potrzebnej do wykonania wydaje niższa niż w rzeczywistości
I tutaj z pomocą przychodzi nam model RICE, który ogranicza wpływ wymienionych błędów, zmusza do analizy i na końcu prezentuje jedną liczbę, która pozwala uszeregować interesujące nas elementy. Liczby można łatwo porównać ze sobą.
Wynik formuły pokazuje nam całkowity, rzeczywisty wpływ wywarty na użytkownikach na jednostkę czasu. I to jest najważniejsze w podejmowaniu decyzji.
Właściwie tego modelu możemy używać do porządkowania Product Backlog, zbudowania roadmapy na kwartał, podjęcia decyzji, które produkty rozwijać na poziomie większej organizacji.
Formuła RICE
Model RICE został stworzony, aby dostarczyć ilościową metodę oceny znaczenia różnych pomysłów na produkty. Zostąło stworzone równanie, ktore wygląda tak:
Wzór składa się z czterech komponentów:
- Reach (Zasięg) — Liczba osób lub zdarzeń, które inicjatywa wpłynie w określonym czasie.
- Impact (Wpływ) — Potencjalny wkład inicjatywy w ogólne doświadczenie użytkownika lub cele biznesowe.
- Confidence (Pewność) — Stopień pewności co do szacunków zasięgu i wpływu.
- Effort (Wysiłek) — Całkowita ilość pracy potrzebnej do ukończenia inicjatywy, mierzona w osobomiesiącach lub podobnych jednostkach.
Ten wzór pomaga menedżerom produktu ocenić inicjatywy pod kątem ich potencjalnej wartości w stosunku do wymaganego wysiłku. Zauważ, że iloczyn RIC właściwie określa właśnie wartość, którą Product Owner maksymalizuje w Scrumie.
Składniki formuły
Reach (Zasięg)
Określa, ilu użytkowników zostanie dotkniętych inicjatywą. Wymaga oszacowań opartych na danych użytkownika, takich jak miesięczna liczba aktywnych użytkowników lub wolumeny transakcji. Ważne jest określenie identycznego okresu, który bierzemy pod uwagę (miesiąc, kwartał, rok) przy ustalaniu liczby użytkowników. Na przykład “Ilu użytkowników korzysta z tej funkcjonalności?”, “Ilu użytkowników przechodzi do ego punktu procesu?”.
Impact (Wpływ)
Wpływ zazwyczaj jest oceniany w skali od 0,25 do 3, gdzie:
• 3 = Ogromny wpływ
• 2 = Duży wpływ
• 1 = Średni wpływ
• 0,5 = Mały wpływ
• 0,25 = Minimalny wpływ
Natomiast można tutaj bardziej określić jak definiujemy wartości na tej skali. Co to znaczy ogromny wpływ na użytkownika?
Confidence (Pewność)
Pewność odzwierciedla wiarygodność twoich szacunków. Może być oceniana jako:
• 100% = Wysoka pewność
• 80% = Średnia pewność
• 50% = Niska pewność
Wybór jednej z sugerowanych wartości pozwala ruszyć z miejsca i uniknąć paraliżu decyzyjnego. I też można dokładniej określić wartości na skali jeśli tego potrzebujemy, na przykład stosując Confidence Meter. Możemy tutaj szacować naszą pewność co do Zasięgu jak i Wpływu.
Effort (Wysiłek)
Wysiłek to oszacowanie zasobów potrzebnych do ukończenia zadania. Można szacować ten wysiłek w osobo-dniach (MD) , albo w szczególności w Scrumie w jednostce, w której szacuje zespół (Story Points, Epic Points, Gumisie). Ważne jest, żeby brać pod uwagę całą pracę potrzebną do wdrożenia danego elementu na produkcję. Czyli jeżeli mamy w naszym procesie E2E jakieś czynności przed Sprintem (np. praca nad koncepcją) i jakieś czynności po Sprincie (np. wydanie), to pomyślmy czy ten element nie wymaga przypadkiem więcej pracy koncepcyjnej, więcej przygotowania do wydania niż standardowy.
— Jeff Bezos
Przykładowe wyliczenia RICE
Rozważ nową funkcję z następującymi oszacowaniami:
• Reach (Zasięg): Funkcja ma wpłynąć na 5000 użytkowników na kwartał.
• Impact (Wpływ): Oceniono na 2, co oznacza duży wpływ na doświadczenie użytkownika.
• Confidence (Pewność): Oszacowano na 80%, co odzwierciedla średnią pewność co do szacunków zasięgu i wpływu.
• Effort (Wysiłek): Oszacowano 2 osobo-miesiące pracy.
Ten wynik RICE wynoszący 4000 pomaga priorytetyzować tę funkcjonalnosć w porównaniu z innymi inicjatywami.
Przykład porównania wyniku RICE
Z tabeli widać, że w sumie odpowiedź na przetarg nie jest taka ważna. Ale czy to napewno dobrze?
Praktyczne wskazówki Implementacji RICE w zarządzaniu Product Backlog
- Zbieraj dane — Zbieraj odpowiednie dane użytkowników i historyczne wskaźniki skuteczności swoich pomysłów, aby dokładnej szacować zasięg i wpływ w przysżłości.
- Szacuj wspólnie — Zaangażuj zespoły międzyfunkcyjne w sesje oceniania, aby zapewnić zrównoważoną perspektywę. Interesariusze pomogą urealnić perspektywę wartości, a Developerzy lepiej oszacują wysiłek.
- Przeglądaj regularnie - Okresowo przeglądaj i dostosowuj wyniki RICE w oparciu o nowe dane i zmieniające się priorytety biznesowe.
- Nowy użytkownik czy obecny? — jeżeli szacujemy wpływ na obecnych użytkowników, to sprawa jest prosta, ale jak uwzględnić wpływ nowej funkcjonalności na pozyskanie użytkowników, których nie wiemy ilu będzie. Powinniśmy odpowiednio obniżyć confidence.
- RICE to nie porządek w backlogu — Product Owner określa w jakiej kolejności Zespół Scrum będzie dostarczał elementy Backlogu Produktu. Ale określenie wartości czy priorytetu to nadal nie wszystko, trzeba jeszcze wziąć pod uwagę ryzyka, zależności między elementami, zależności zewnętrzne, zobowiązania (np. wspólny plan wydań, wspólny plan na kwartał). I w ten sposób ostateczny porządek na backlogu nie będzie od najwyższego wyniku RICE do najniższego.
- Garbage in — garbage out — pamiętaj, że wynik formuły będzie tylko tak dobry jak dane, które wprowadzisz. Excel przyjmuje wszystko.
- To nie jest srebrna kula (ang. silver bullet) — formuła RICE jest użyteczna, ale nie jest przepisem na sukces, ani nie zwalnia Cię z podejmowania decyzji. Może się tak zdarzyć, że uznasz, że inicjatywa czy element z niższym wynikiem jest lepszym pomysłem. Może się zdarzyć, że po wdrożeniu wartość będzie niższa niż zakładana w równaniu.
Posumowanie i wnioski
Model RICE to wartościowe narzędzie dla menedżerów produktu, którzy chcą skutecznie priorytetyzować pracę z produktem. Poprzez systematyczne ocenianie zasięgu, wpływu, pewności i wysiłku, zespoły mogą podejmować decyzje oparte na danych, które są zgodne z ich strategicznymi celami. Implementacja modelu RICE może prowadzić do bardziej skupionych i wpływowych działań rozwojowych.
Inne narzędzia i techniki do priorytetyzacji elementów Backlogu Produktu oparte na obliczeniu wyniku (scoring)
- Świat VUCA: Co to jest i jak Agile i Scrum pomagają nawigować w chaosie? — 18/09/2025
- User Story Mapping — Przewodnik (2025) — 01/09/2025
- INVEST w User Story — 20/08/2025