
Jak czytać tablicę Scrum?
Tablica Scrum (Scrum Board) jest jednym z podstawowych narzędzi wspierających pracę zespołu w ramach frameworku Scrum. Umożliwia ona wizualizację bieżącego stanu pracy w Sprincie oraz zapewnia transparentność postępów. Dzięki niej Zespół Scrumowy może na bieżąco analizować realizację zadań, identyfikować przeszkody i podejmować decyzje adaptacyjne.
Chociaż Tablica Scrum nie jest wymaganym elementem ani praktyką z punktu widzenia Scrum Guide, to obok wykresu spalania jest to najbardziej popularny sposób wizualizacji pracy w Sprincie.
Jak wygląda Scrum board?
Tablica Scrum jest wizualnym odwzorowaniem przepływu pracy w Zespole Scrumowym. Może występować w formie fizycznej (np. tablica z kartkami samoprzylepnymi) lub cyfrowej, w narzędziach takich jak Jira, Trello, Monday, ClickUp. Jej formy można lepiej poznać na szkoleniach Scrum online. Niezależnie od formatu, jej kluczową funkcją jest ułatwienie przejrzystości pracy w zespole. Na tablicy znajdują się kolumny oznaczające etapy pracy, a każda karta reprezentuje jedno zadanie.
Zwykle na tablicy Scrum zaznaczone są też poziome wiersze, tak zwane tory pływackie (swimlanes), które grupują zadania związane z tym samym elementem Backlogu Produktu. W ten sposób łatwiej zobaczyć postęp prac w ramach User Story.
Karty zawierają szczegóły takie jak tytuł zadania, opis, priorytet, osobę odpowiedzialną oraz status realizacji. Tablica Scrum umożliwia wszystkim członkom zespołu szybkie zrozumienie bieżącego stanu realizacji pracy, co wspiera efektywność planowania podczas Daily Scrum.
Karty symbolizujące zadania mają widoczny tytuł, przypisaną osobę, numer identyfikacyjny, czasem oszacowanie wielkości. Jednak niektóre narzędzia pozwalają na pokazywanie dodatkowych informacji takich jak rodzaj elementu oznaczony innym kolorem (np. defekt na różowo), czas spędzony w kolumnie (na przykład ilością kropek na dole elementu), zablokowanie zadania przez jakąś przeszkodę (np. kolorem czerwonym). W ten sposób mamy wszystkie istotne informacje na temat pracy w Sprincie w jednym miejscu.
W niektórych narzędziach pojawiła się również możliwość wyświetlania dodatkowych informacji na temat Sprintu takich jak Cel Sprintu i ustalenia wynikające z Retrospektywy Sprintu.

Jakie kolumny powinna zawierać tablica Scrum?
Podstawowa tablica Scrum powinna składać się z kilku kluczowych kolumn, które odpowiadają poszczególnym etapom pracy w Sprincie. Do najczęściej stosowanych należą:
- Backlog Sprintu: to miejsce, w którym znajdują się wszystkie elementy zaplanowane do realizacji w Sprincie. Elementy zostały wybrane z Backlogu Produktu podczas Planowania Sprintu, zgodnie z porządkiem na Backlogu Produktu i możliwościami Zespołu Scrum określonymi na podstawie wcześniejszej produktywności (past performance) i obecnej pojemności (capacity).
- Do zrobienia (To Do): kolumna zawierająca zadania, które są gotowe do podjęcia przez członków zespołu. Na tym etapie zadania nie mają jeszcze przypisanego właściciela.
- W trakcie realizacji (Work In Progress (WIP)): znajdują się tutaj zadania, nad którymi zespół aktualnie pracuje. Każde zadanie powinno mieć jasno wskazaną osobę odpowiedzialną za wykonanie pracy.
- Gotowe do weryfikacji (Ready for Review): w tej opcjonalnej kolumnie umieszczane są zadania oczekujące na testy, akceptację Product Ownera lub przegląd przez innych członków zespołu.
- Ukończone (Done): kolumna zawierająca zadania, które zostały ukończone zgodnie z kryteriami Definicji Ukończenia (Definition of Done).
Kolumny te mogą być dostosowywane do potrzeb konkretnego zespołu, ale powinny zachować przejrzystość procesu i wspierać procesy empiryczne Scruma. Często kolumna Praca w toku jest rozbita na mniejsze kolumny takie jak Implementacja, Przegląd Kodu, Testy, Akceptacja. Jeżeli kolumny wyglądają dokładnie jak etapy waterfall, czyli Analiza, Projektowanie, Kodowanie, Testy jest to niepokojące. Taka konfiguracja może wskazywać na przekazywanie pracy, przestoje i opóźnienia w zamykaniu całych elementów Backlogu Produktu.
W Scrumie można wykorzystywać taką tablicę również do wizualizacji całego procesu wytwórczego od momentu pojawienia się elementu w Backlogu Produktu do jego wdrożenia na produkcję. Wówczas na kartach znajdują się jedynie elementy Backlogu Produktu, bo nie ma potrzeby obserwacji poszczególnych zadań.
W Nexusie tablica Nexus Sprint Backlog oprócz wizualizacji stanu poszczeególnych elementów we wszystkich Zespołach Scrum pokazuje zależności pomiędzy elementami i blokady. Więcej o organizacji pracy wielu zespołów nad jednym produktem możesz się dowiedzieć na szkoleniu Scaled Professional Scrum.

Jaka jest różnica między tablicą Scrum i Kanban?
Mimo że tablica Scrum i tablica Kanban mogą wyglądać podobnie, różnią się pod względem zastosowania i celów:
- Czas: tablica Scrum jest związana z czasowymi ramami Sprintu, który trwa do 4 tygodni, podczas gdy Tablica Kanban może działać w sposób ciągły, bez sztywnych ograniczeń czasowych. Po zakończeniu Sprintu w Scrumie tablica jest budowana od nowa.
- Cel: Scrum koncentruje się na realizacji zaplanowanego Sprintu i przede wszystkim osiągnięciu Celu Sprintu, podczas gdy Kanban optymalizuje przepływ pracy, eliminując wąskie gardła i minimalizując opóźnienia.
- Limity pracy w toku (WIP): tablica Kanban zawsze stosuje limity WIP, które kontrolują liczbę zadań jednocześnie realizowanych przez zespół. W Scrumie limity te mogą być używane, ale nie są wymagane.
Tablica Kanban może być również stosowana jako narzędzie wspierające w Scrumie, co pomaga w optymalizacji procesów oraz poprawie wizualizacji przepływu pracy. Można połączyć Scrum z Kanbanem, o czym uczymy na szkoleniu Professional Scrum with Kanban.
Kto aktualizuje Scrum Board?
Tablica Scrum jest wspólną odpowiedzialnością Zespołu Scrumowego, a jej aktualizacją zajmują się przede wszystkim Developerzy. Każdy członek zespołu powinien regularnie przesuwać karty między kolumnami w zależności od postępu prac. Aktualizacja odbywa się najczęściej podczas codziennych spotkań Daily Scrum, co zapewnia, że tablica zawsze odzwierciedla rzeczywisty stan pracy w Sprincie. Scrum Master nie jest odpowiedzialny za bezpośrednie aktualizowanie tablicy, lecz wspiera zespół w zachowaniu transparentności i przestrzeganiu reguł Scruma. W swojej pracy może wykorzystywać różne narzędzia Scrum mastera, które ułatwiają utrzymanie efektywności zespołu i procesów.
Podsumowanie
Tablica Scrum to narzędzie umożliwiające Zespołowi Scrumowemu wizualizację postępów, identyfikację przeszkód oraz planowanie działań. Dzięki transparentności i regularnej aktualizacji wspiera ona efektywne zarządzanie pracą zespołu w Sprincie oraz osiąganie jego celów. Jej skuteczne wykorzystanie wymaga zaangażowania wszystkich członków zespołu oraz przestrzegania zasad Scruma. Tablica Scrum, gdy jest właściwie prowadzona, staje się centralnym elementem organizacji pracy zespołu, wspierającym dostarczanie wartościowych produktów w ramach ustalonych czasów Sprintu.
- Co robi Product Owner w Scrum? Rola i odpowiedzialności — 18/04/2025
- Kult Cargo w Agile — 16/04/2025
- Scrum Master jako servant leader — 12/04/2025
Trackbacks/Pingbacks