- Czym jest Refinement Backlogu Produktu? — 27/11/2024
- Czym jest burndown chart? — 22/11/2024
- Czym jest Retrospektywa Sprintu? — 18/11/2024
O modelu GROW
Nazwa GROW to chwytliwy akronim, który można przetłumaczyć jako ROŚNIJ. Można powiedzieć, że obok modelu S.M.A.R.T. , model GROW jest jednym z najpopularniejszych modeli znanych nawet laikom. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że tak naprawdę jest to jedno z najprostszych narzędzi coachingowych. Zdania są podzielone co do autora tego modelu. Wymienia się John’a Whitmore’a, Max’a Landsberg’a i innych. Wiadomo, że ten model jest częścią teorii coachingu Timothy’ego Galloway’a.
Model GROW można określić jako metodę rozwiązywania problemów, jako technikę pracy z celami. Jest to przede wszystkim proste narzędzie, które może być używane bez znajomości coachingu czy psychologii, każdy może z niego korzystać. Model GROW doskonale nadaje się do przeprowadzenia pełnej sesji coachingowej i pozostawia duże pole do eksperymentowania i dostosowywania narzędzia do klienta. Jeśli jesteś coachem możesz używać tego narzędzia do pierwszej sesji z klientem, do sesji z klientami, sceptycznie podchodzącymi do coachingu i w innych przypadkach, które przyjdą Ci do głowy. Niektóre szkoły coachingu i książki opierają się właściwie wyłącznie na GROW i kontekście wokół tego modelu oraz pracy z klientem. GROW jest też nierozłączną częścią the Inner Game.
Można powiedzieć, że ten model skupia się na ścieżce do osiągnięcia Twojego celu i pomaga ruszyć z miejsca. Określenie celu to tylko jedna z czterech części tego ćwiczenia.
Rozszyfrujmy akronim GROW.
- Goal — Cel
- Reality — Rzeczywistość
- Obstacles/ Options – Przeszkody i Opcje
- Way forward/ What’s next – Droga naprzód/ Co następne
Goal – Cel
Pierwszym krokiem jest określenie celu Twojego lub klienta. Oczywiście można tutaj skorzystać z metody S.M.A.R.T. , albo po prostu zadać serię pytań otwartych.
-
-
- Co chcesz osiągnąć?
- Co chciałbyś/chciałabyś mieć?
- Skąd będziesz wiedział, że osiągnąłeś cel? Co zobaczysz, usłyszysz, poczujesz kiedy osiągniesz cel?
- Czy ten cel jest zależny tylko od Ciebie?
- Jak się zmieni świat, kiedy osiągniesz swój cel?
- Jak osiągnięcie celu wpłynie na Twoich bliskich i znajomych?
- Gdybyś nie miał żadnych ograniczeń, to co byś chciał?
-
Reality – Rzeczywistość
Skoro już wiemy, dokąd chcemy iść, dobrze jest zorientować się skąd wyruszamy. Jest to często niedoceniany i lekceważony przez początkujących adeptów rozwoju osobistego krok. Jeśli chcesz gdzieś dotrzeć, musisz wiedzieć co potrzebujesz i skąd wyruszasz. Nie wchodzi się w szpilkach na Giewont, prawda? :) Intensywne myślenie o tym, że możesz przejść przez dżunglę nie spowoduje, że w ręce wyrośnie maczeta, a u boku stanie przewodnik. Często samo werbalizowanie i nazywanie rzeczywistości rzuca nowe światło i nasuwa rozwiązania.
-
-
- Co do tej pory zrobiłeś, żeby osiągnąć cel?
- Jaką masz historię na temat dlaczego nie osiągnąłeś tego celu do tej pory?
- Jak wygląda Twoja obecna sytuacja?
- Co z tego wynika?
- Jaka jest prawda?
- Jakie są fakty?
- Kto, co, kiedy, gdzie?
- Jakie informacje, które teraz posiadasz są ważne w kontekście tego celu?
- Co robisz zamiast pracować nad celem?
- Co o Tobie może powiedzieć ktoś, kto widzi Cię z boku?
- Co na co dzień sprawia, że jesteś zajęty?
-
Obstacles/Options – Przeszkody i Opcje
To jest etap, na którym generujemy jak najwięcej rozwiązań, możliwości. Przy generowaniu pomysłów najważniejsze jest, żeby ich nie krytykować. Tutaj chodzi o swobodny, nieskrępowany flow pomysłów. Ocenianie tych pomysłów może blokować powstawanie kolejnych i znacznie obniżyć energię. Dlatego w każdym dobrym modelu ocena pomysłów jest innym etapem.
-
-
- Co możesz zrobić, żeby osiągnąć cel?
- Co możesz robić inaczej?
- Co jeszcze możesz zrobić, żeby osiągnąć cel?
- Gdybyś miał potrzebny czas, pieniądze i wiedzę, to co byś mógł zrobić, żeby osiągnąć cel?
- Co Cię powstrzymuje?
- Co się stanie, kiedy te ograniczenia będą zniesione?
- Wyobraź sobie, że masz przycisk, po naciśnięciu którego Twój cel został osiągnięty. Jak wygląda Twoje otoczenie po osiągnięciu celu? Co się musiało zmienić, żeby stało się to możliwe?
- Jakiej rady udzieliłby Ci Twój autorytet w tej dziedzinie?
- Jakie Twoje wartości zostaną zaspokojone, kiedy osiągniesz ten cel?
- Dlaczego nie osiągnąłeś celu do tej pory?
- Co byłoby przełomem?
- Kim musisz się stać?
- Jakich umiejętności potrzebujesz?
-
Way forward/ What’s next – Droga naprzód/ Co następne
Teraz ustalamy plan działania i pierwsze kroki.
-
-
- Jakimi kryteriami będziesz się kierował w wyborze działania?
- Jakie rozwiązanie wybierasz?
- Co zrobisz najpierw?
- Co później?
- Jakie są etapy/kamienie milowe na drodze do celu?
- Jak będziesz się motywował na swojej drodze?
- Co musisz najpierw zrobić, żeby ruszyć naprzód/poruszać się szybciej?
-
Podsumowanie modelu GROW
Model GROW jest prostym i kompleksowym narzędziem do wyznaczania celu, a przede wszystkim drogi do osiągnięcia go. Możesz go wykorzystywać w planowaniu przyszłości lub w momentach, kiedy wydaje Ci się, że utknąłeś. Używając modelu GROW z klientem pamiętaj, żeby pozwolić sobie na kreatywność i formułowanie nowych pytań odpowiednich do języka klienta i sytuacji. Idź, baw się i ROŚNIJ.