Select Page
Krystian Kaczor
Latest posts by Krystian Kaczor (see all)
Blades of grass on flickr

Blades of grass by warrenski

O modelu GROW

Nazwa GROW to chwytliwy akronim, który można przetłumaczyć jako ROŚNIJ. Można powiedzieć, że obok modelu S.M.A.R.T. , model GROW jest jednym z najpopularniejszych modeli znanych nawet laikom. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że tak naprawdę jest to jedno z najprostszych narzędzi coachingowych. Zdania są podzielone co do autora tego modelu. Wymienia się John’a Whitmore’a, Max’a Landsberg’a i innych. Wiadomo, że ten model jest częścią teorii coachingu Timothy’ego Galloway’a.

Model GROW można określić jako metodę rozwiązywania problemów, jako technikę pracy z celami. Jest to przede wszystkim proste narzędzie, które może być używane bez znajomości coachingu czy psychologii, każdy może z niego korzystać. Model GROW doskonale nadaje się do przeprowadzenia pełnej sesji coachingowej i pozostawia duże pole do eksperymentowania i dostosowywania narzędzia do klienta. Jeśli jesteś coachem możesz używać tego narzędzia do pierwszej sesji z klientem, do sesji z klientami, sceptycznie podchodzącymi do coachingu i w innych przypadkach, które przyjdą Ci do głowy. Niektóre szkoły coachingu i książki opierają się właściwie wyłącznie na GROW i kontekście wokół tego modelu oraz pracy z klientem. GROW jest też nierozłączną częścią the Inner Game.

Można powiedzieć, że ten model skupia się na ścieżce do osiągnięcia Twojego celu i pomaga ruszyć z miejsca. Określenie celu to tylko jedna z czterech części tego ćwiczenia.

Rozszyfrujmy akronim GROW.

  • Goal — Cel
  • Reality — Rzeczywistość
  • Obstacles/ Options – Przeszkody i Opcje
  • Way forward/ What’s next – Droga naprzód/ Co następne

Goal – Cel

Pierwszym krokiem jest określenie celu Twojego lub klienta. Oczywiście można tutaj skorzystać z metody S.M.A.R.T. , albo po prostu zadać serię pytań otwartych.

      • Co chcesz osiągnąć?
      • Co chciałbyś/chciałabyś mieć?
      • Skąd będziesz wiedział, że osiągnąłeś cel? Co zobaczysz, usłyszysz, poczujesz kiedy osiągniesz cel?
      • Czy ten cel jest zależny tylko od Ciebie?
      • Jak się zmieni świat, kiedy osiągniesz swój cel?
      • Jak osiągnięcie celu wpłynie na Twoich bliskich i znajomych?
      • Gdybyś nie miał żadnych ograniczeń, to co byś chciał?

Reality – Rzeczywistość

Skoro już wiemy, dokąd chcemy iść, dobrze jest zorientować się skąd wyruszamy. Jest to często niedoceniany i lekceważony przez początkujących adeptów rozwoju osobistego krok. Jeśli chcesz gdzieś dotrzeć, musisz wiedzieć co potrzebujesz i skąd wyruszasz. Nie wchodzi się w szpilkach na Giewont, prawda? :) Intensywne myślenie o tym, że możesz przejść przez dżunglę nie spowoduje, że w ręce wyrośnie maczeta, a u boku stanie przewodnik. Często samo werbalizowanie i nazywanie rzeczywistości rzuca nowe światło i nasuwa rozwiązania.

      • Co do tej pory zrobiłeś, żeby osiągnąć cel?
      • Jaką masz historię na temat dlaczego nie osiągnąłeś tego celu do tej pory?
      • Jak wygląda Twoja obecna sytuacja?
      • Co z tego wynika?
      • Jaka jest prawda?
      • Jakie są fakty?
      • Kto, co, kiedy, gdzie?
      • Jakie informacje, które teraz posiadasz są ważne w kontekście tego celu?
      • Co robisz zamiast pracować nad celem?
      • Co o Tobie może powiedzieć ktoś, kto widzi Cię z boku?
      • Co na co dzień sprawia, że jesteś zajęty?

Obstacles/Options – Przeszkody i Opcje

To jest etap, na którym generujemy jak najwięcej rozwiązań, możliwości. Przy generowaniu pomysłów najważniejsze jest, żeby ich nie krytykować. Tutaj chodzi o swobodny, nieskrępowany flow pomysłów. Ocenianie tych pomysłów może blokować powstawanie kolejnych i znacznie obniżyć energię. Dlatego w każdym dobrym modelu ocena pomysłów jest innym etapem.

      • Co możesz zrobić, żeby osiągnąć cel?
      • Co możesz robić inaczej?
      • Co jeszcze możesz zrobić, żeby osiągnąć cel?
      • Gdybyś miał potrzebny czas, pieniądze i wiedzę, to co byś mógł zrobić, żeby osiągnąć cel?
      • Co Cię powstrzymuje?
      • Co się stanie, kiedy te ograniczenia będą zniesione?
      • Wyobraź sobie, że masz przycisk, po naciśnięciu którego Twój cel został osiągnięty. Jak wygląda Twoje otoczenie po osiągnięciu celu? Co się musiało zmienić, żeby stało się to możliwe?
      • Jakiej rady udzieliłby Ci Twój autorytet w tej dziedzinie?
      • Jakie Twoje wartości zostaną zaspokojone, kiedy osiągniesz ten cel?
      • Dlaczego nie osiągnąłeś celu do tej pory?
      • Co byłoby przełomem?
      • Kim musisz się stać?
      • Jakich umiejętności potrzebujesz?

Way forward/ What’s next – Droga naprzód/ Co następne

Teraz ustalamy plan działania i pierwsze kroki.

      • Jakimi kryteriami będziesz się kierował w wyborze działania?
      • Jakie rozwiązanie wybierasz?
      • Co zrobisz najpierw?
      • Co później?
      • Jakie są etapy/kamienie milowe na drodze do celu?
      • Jak będziesz się motywował na swojej drodze?
      • Co musisz najpierw zrobić, żeby ruszyć naprzód/poruszać się szybciej?

Podsumowanie modelu GROW

Model GROW jest prostym i kompleksowym narzędziem do wyznaczania celu, a przede wszystkim drogi do osiągnięcia go. Możesz go wykorzystywać w planowaniu przyszłości lub w momentach, kiedy wydaje Ci się, że utknąłeś. Używając modelu GROW z klientem pamiętaj, żeby pozwolić sobie na kreatywność i formułowanie nowych pytań odpowiednich do języka klienta i sytuacji. Idź, baw się i ROŚNIJ.