Blog o Scrum
Scrum, Agile, Transformacje Agile, Wydarzenia, NarzędziaEksperymenty w Agile. Czym są i jak je dobrze definiować?
Eksperymenty są jedną z podstaw podejścia Agile. Jednak często rodzą obawy i zniechęcają. Eksperymenty są podstawą podejmowania decyzji w środowisku złożonym. Dowiedz się jak robić to dobrze.
Scrum A Pocket Guide Gunthera Verheyena — 3 rzeczy warte zapamiętania
Ostatnio miałem okazję przeczytać książkę “Scrum — A Smart Travel Companion A Pocket Guide — 2nd edition” napisaną przez Gunthera Verheyena. Książka jest zwartym i treściwym kompendium wiedzy o Scrumie, co czyni ją świetną lekturą dla każdego praktyka Scruma oraz dla osób, które chcą uporządkować wiedzę o Scrumie z “głębszej” perspektywy.
Czym jest Scrum@Scale?
Przyznaję, że kiedy pierwszy raz przeczytałem o Scrum at Scale nie zrozumiałem o co chodzi. Przeczytanie Przewodnika po Scrum@Scale nie pomogło. Nowe nazwy i diagramy tylko bardziej skomplikowały sprawę. Scrum of Scrums of Scrums? Jednak kiedy posłuchałem jak opowiada o tym sam autor — Jeff Sutherland, wszystko stało się proste. Postaram się opisać o co chodzi w prostych słowach.
Szkolenie dla menedżerów — wnioski o przywództwie
Przeprowadziliśmy warsztat dla 70 menadżerów ze Starbucks, dyrektorów oraz kierowników regionalnych z Europy Centralnej. Warsztat nosił tytuł Agile Leadership. Dzisiaj dzielimy się wnioskami o przywództwie.
Agile Coach Camp 2019
W poprzedni weekend po raz kolejny, miałem przyjemność uczestniczyć w Agile Coach Camp. Dużo działo się w ramach grzęd jak i poza nimi zgodnie z zasadami Open Space Technology. Podsumuję tylko najciekawsze dyskusje, w których uczestniczyłem.
Zarządzanie ryzykiem w Scrum
Kiedy na szkoleniu ze Scrum pojawia się uczestnik związany z zarządzaniem projektami, pojawia się pytanie “Gdzie w Scrum jest rejestr ryzyk?”. Odpowiedź w prost na to pytanie brzmi “Nie ma”. Ale o nie oznacza, że w Scrum nie zarządzamy ryzykiem. Mamy kilka mechanizmów, które nam w tym pomagają.
Zapraszamy na Agile w Biznesie
Zapraszamy i polecamy udział w IX konferencji Agile w biznesie! To jedyne tego typu spotkanie w Polsce dedykowane liderom zmian i kadrze zarządzającej, które gromadzi przedstawicieli dużych i średnich firm będących w trakcie lub rozpoczynających transformacje swoich organizacji w duchu Agile. Zniżka dla naszych czytelników.
Definition of Done — po co i jak stworzyć?
“Ale to nie jest tak Done jak myślisz” — powiedział zespół do Product Ownera. Legenda głosi, że od tego nieporozumienia zaczął się pomysł dodania Definition of Done do frameworku Scrum. Czy do każdego elementu Backlogu Produktu trzeba stworzyć osobne DoD? Czy DoD ustalamy dla Sprintu na planowaniu? Czy tylko User Story mają taką definicję? Czym się różni Definiton of Done od Acceptance Criteria? A co zrobić wiedząc, że nie możemy spełnić DoD? Rozwiejmy te wątpliwości.
Scrum@Scale Guide po polsku
Przewodnik Scrum@Scale został przetłumaczony na język polski. Scrum@Scale to do skalowania Scrum na całą organizację poprzez tworzenie takiej struktury jaką ma Zespół Scrumowy na całą organizację. Scrum@Scale zawiera w sobie elementy ze Spotify i Nexus.
10 wskazówek na Planowanie Sprintu
Planowanie Sprintu jest pierwszym wydarzeniem w Sprincie. Plan, który w tym czasie utworzy Zespół Scrumowy powinien być planem na osiągnięcie sukcesu, ale często zdarza się, że jest planem osiągnięcia porażki. Zespoły Scrumowe są przekonane, że planowanie przebiegało dobrze, a później są zaskoczone, że nie ma Przyrsotu na koniec Sprintu.
Metodyka Scrum
Scrum jest frameworkiem i to właśnie uparcie powtarzamy na szkoleniach, postach, artykułach, książkach i innych materiałach. Pomimo tego, bardzo ciężko jest przestawić się ludziom z mówienia, że Scrum to metodyka lub nawet metodologia Agile. W języku polskim framework, metodyka i metodologia mają zupełnie różne znaczenia i żadne z nich nie oddaje tego, czym jest Scrum. Jednakże, nie wyklucza to zbudowania własnej metodyki w ramach Scruma.
Techniki Priorytetyzacji #2 ‑Theme Scoring
Technika Theme Scoring, którą nazwałem w książce Scrum i nie tylko Punktowanie Tematów, polega na relatywnym porównaniu Tematów w kontekście wybranych kryteriów w skali 1–5. Najlepiej, żeby kryteria oznaczały konkretne cele biznesowe.